بهینه سازی موبایل فرندلی برای افزایش بازدید

موبایل فرندلی چیست روش‌ تست، تشخیص و طراحی آن

این ابزار به شما نشان می‌دهد که آیا سایت شما Mobile Friendly است یا نیاز به بهبود دارد. شما می‌توانید با وارد کردن آدرس URL سایت خود در این ابزار، نتایج دقیقی درباره مشکلات احتمالی دریافت کرده و اقدامات لازم برای بهبود را انجام دهید. بهینه سازی موبایل فقط برای رتبه بندی بهتر در SERP ها نیست بلکه برای گرفتن ترافیک نیز ضروری است. کاربران زیادی همیشه به وب سایت ها از طریق دستگاه های تلفن همراه دسترسی دارند. در حقیقت ، بیش از نیمی از کل ترافیک وب جهانی از طریق دستگاه های تلفن همراه صورت می گیرد ، سهمی که سالانه در حال رشد است. درست مانند وب سایت های دسک تاپ ، کاربران تلفن همراه که با وب سایت های کند و سخت دست و پنجه نرم می کنند ، به احتمال زیاد می توانند از آنجا دور شوند و دیگر برنگردند.

به بازدیدکنندگان سایت خود کمک کنید تا دنبال آن چیزی که هستند، به راحتی پیدایش کنند. مثلا اگر وبلاگی گردشگری دارید، تمامی چیزهایی که کاربر دنبالش است را برایش بنویسید، آن هم جلوی چشمش تا نیاز نباشد به سختی بیفتد یا مثل قدیم، صفحه را زوم کند. بله، سایتی که به‌راحتی در موبایل قابل استفاده باشد، می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان را افزایش دهد و باعث جذب کاربران بیشتری شود. این دو عنصر تعیین می‌کنند که آیا کسی روی فهرست شما در نتایج جستجو کلیک می‌کند یا خیر. هنگامی که تجزیه و تحلیل ریسپانسیو بودن سایت شما کامل شد، ایده بهتری از کاری که باید برای استراتژی سئوی موبایل خود انجام دهید خواهید داشت.

به همین دلیل باید کال تو اکشن‌های سایت را به اندازه‌ای استفاده کنید که برای مخاطب آزار دهنده نباشد. کلمات کلیدی را با هدف کاربر همسو کنید تا بتوانید محتوایی ایجاد کنید که نه تنها برای موتورهای جستجو دوست داشتنی باشد، بلکه با سلیقه مخاطبان شما نیز همخوانی داشته باشد. در حقیقت، در ماه اکتبر سال 2016، کاربرانی که با دسکتاپ وب‌گردی کردند، سهم کمتری داشتند. نمی‌دانم یادتان هست یا نه، اما تا همین 7 یا 8 سال پیش، وب‌گردی با موبایل و دیدن صفحات وبسایت‌ها کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. اگر کالاها یا خدمات شغلی شما کارآیی خوبی دارند و پر طرفدار هستند، یک اپلیکیشن برای تلفن همراه برای تعامل با نام تجاری شما ارائه می دهد و فرصت های جدیدی را برای جذب بازدید کنندگان موبایل ایجاد می کند.

ابزار تکنیکال سئو یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین ابزارهای رایگان برای سنجش موبایل فرندلی بودن سایت است. این ابزار گزارشی دقیق از نحوه نمایش سایت شما در دستگاه‌های هوشمند ارائه می‌دهد و پیکربندی، ابعاد محتوا و نحوه نمایش پهنای باند سایت را بررسی می‌کند. برای شروع، طراحی سایت باید بر اساس سازگاری با دستگاه‌های موبایل انجام شود. در طراحی ریسپانسیو، سایت به‌طور خودکار اندازه، فونت‌ها و طرح‌های خود را با صفحه نمایش دستگاه کاربر تطبیق می‌دهد، به‌طوری که سایت در هر دستگاهی به‌درستی نمایش داده می‌شود. همچنین دکمه‌های لمسی باید به‌اندازه کافی بزرگ باشند تا کاربر به‌راحتی آن‌ها را لمس کند. دیگر مواردی مانند استفاده از فونت‌های خوانا و جلوگیری از اسکرول افقی نیز باید در نظر گرفته شوند.

به همین دلیل است که باید سایت موبایل خود را آزمایش، بهبود و به طور کامل بهینه کنید. تنها چند سال است که گوشی‌های همراه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و اغلب افراد حداقل یک گوشی هوشمند همراه خود دارند. تا همین چند سال پیش بیشتر کارهای اینترنتی پشت کامپیوترها و مانیتورهای رومیزی انجام می‌شد. سایتی که تا همین چند سال پیش ترافیک بالایی داشت اگر اکنون با شرایط تازه خود را تنظیم نکند ممکن است بخشی از کاربران خود را از دست بدهد. وب‌سایت‌هایی که برای کاربران دسک‌تاپ طراحی شده‌اند با کلیک ماوس راحت‌تر حرکت می‌کنند، نه با کشیدن انگشت، ضربه زدن و لمس کردن. هیچ موس روی گوشی هوشمند وجود ندارد، بنابراین باید به کاربران تلفن همراه راهی برای پیمایش با استفاده از کنترل‌های لمسی بدهید.

وقتی که تصمیم گرفتید پوسته‌ی وردپرسی برای سایت‌تان انتخاب کنید یا اینکه سفارش طراحی سایت را به شرکت طراحی سایت دادید، حتما مطمئن باشید که Responsive web design باشد. البته این نکته را امروزه رعایت می‌کنند با این حال، بهتر است به این نکته توجه کنید. اگر شما از responsive web design استفاده کنید، دیگر لازم نیست که دو تا طراحی جداگانه برای دسکتاپ و موبایل داشته باشید. پس در طراحی سایت باید به این نکته توجه کنید که قرار است زندگی را برای کاربر یا مشتری خود راحت‌تر کنید، نه اینکه او را وارد پیچیدگی خاصی کنید تا به مقصودش برسد. Mobile Friendly Test را گوگل ارائه داده تا به صاحبان وبسایت کمک کند که سایت‌شان را بررسی کنند و ببینند که آیا برای موبایل بهینه شده یا نه. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید بهبودهای لازم را شناسایی و اجرا کنید تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم کنید.

ما به دقت به نیازها و اهداف شما گوش می‌دهیم و سپس با طراحی و اجرای استراتژی‌های منحصر به فرد، شما را در مسیر بهبود قابلیت رقابتی، افزایش فروش و جلب مشتریان جدید همراهی می‌کنیم. وقتی بازدیدکنندگان به سرعت تصمیم می گیرند سایت شما را ترک کنند و به سایت دیگری وارد شوند، نرخ پرش (Bounce Rate) افزایش می یابد. نرخ پرش در واقع درصد بازدیدکنندگانی را نشان می دهد که بعد از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می کنند. بیشتر ما از تلفن همراه خود برای جستجو در وب، سفارش محصولات و خدمات، پاسخ به ایمیل ها، پیام دادن به دوستان و خانواده، گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی و غیره استفاده می کنیم. نکته این است که تلفن ها به همان اندازه یا حتی بیشتر از تبلت ها، لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی استفاده می شوند. با استفاده از ابزار PageSpeed Insights می توانید سرعت سایت خود را تست کنید تا ببینید سایت شما در سرعت و دیگر شاخص های عملکردی مانند Core Web Vitals در چه وضعیتی قرار دارد.

اگر می‌خواهید ترافیک موبایل مرتبط‌تری را به سایت خود هدایت کنید، باید برچسب عنوان خود را بهینه کنید. با استفاده از کش مرورگر، به مرورگر می‌گویید که عناصر صفحه که اغلب تغییر نمی‌کنند، می‌توانند در حافظه پنهان آن ذخیره شوند. به این ترتیب، مرورگر هر زمان که دوباره بازدید می کند، فقط باید محتوای جدید و پویا را دانلود کند. باز هم، این چیزی است که افزونه ای مانند WP Rocket می تواند به شما کمک کند. فونت ‌های کوچک تر ممکن است کاربران را مجبور به بزرگ‌ نمایی کنند که این امر تجربه منفی ایجاد می ‌کند.

یک وب‌سایت Mobile Friendly باید بتواند با هر اندازه صفحه‌نمایشی سازگار باشد، از جمله گوشی‌های کوچک، تبلت‌ها، و دستگاه‌های بزرگ‌تر. مفهوم موبایل فرندلی تنها به نمایش صحیح صفحات وب محدود نمی‌شود؛ بلکه به معنای بهینه‌سازی کامل وب‌سایت برای تجربه کاربری بهینه در دستگاه‌های موبایل است. این شامل عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، نحوه دسترسی به محتوا و حتی تجربه کاربری در کلیک کردن بر روی لینک‌ها و دکمه‌ها می‌شود. به همین دلیل، در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین تغییرات در الگوریتم‌های جستجوی گوگل، “Friendly Mobile” بوده است. این الگوریتم بهینه‌سازی سایت‌ها برای تجربه کاربری موبایل را در اولویت قرار داده و سایت‌هایی که موبایل‌فرندلی نباشند، از رتبه‌های برتر جستجو دور می‌مانند. اما چرا این الگوریتم تا این حد مهم شده است؟ و چگونه می‌توانید سایت خود را با آن سازگار کنید؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد و نکات کلیدی برای بهینه‌سازی موبایلی سایت‌ها را بررسی می‌کنیم.

فرض کنید با طراحی یک سایت موبایل فرندلی، رتبه بهتری در گوگل به دست آورده‌اید، تجربه کاربران را بهبود بخشیده‌اید و در نهایت فروش بیشتری را تجربه کرده‌اید. قطعا چنین شرایطی بر هویت برند شما تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد. البته طراحی سایت مناسب به‌تنهایی نمی‌تواند برند شما را سر زبان‌ها بیندازد اما قطعا برای بهبود هویت برند لازم است. یکی از قابلیت‌هایی که سایت باید به آن مجهز شود، تطبیق با تلفن‌های همراه است. سایت‌هایی که روی دستگاه‌های هوشمند به‌سادگی بالا می‌آیند، به‌سرعت نمایش داده می‌شوند و کار با آن‌ها آسان است، قطعا این روزها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما این سایت‌ها دقیقا چطور طراحی می‌شوند؟ از کجا بفهمیم سایت ما چنین قابلیتی دارد؟ آیا ابزاری برای این کار وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم.

علاوه‌بر این فعال کردن پنجره‌های بازشو را در مواقع خاص به همین آسانی‌ها نیست! مثلا زمانی که کاربر از سایت شما خارج می‌شود؛ همچنین ممکن است برای کاربران سخت باشد که پنجره‌های پاپ‌آپ را از روی صفحهٔ نمایش موبایل ببندند، زیرا ممکن است X در گوشه غیر قابل دسترس قرار گرفته باشد. به‌طورکلی برای قرار گرفتن در صفحهٔ اول نتایج جستجو باید تمام فاکتورهای بهینه‌سازی سایت را رعایت کنید. اگر هنوز به مفید بودن سایت ریسپانسیو شک دارید، اجازه دهید به سراغ  تاثیر این فاکتور بر رتبهٔ سایت شما را برویم و شما را از ضروری بودن این فاکتور مطمئن کنیم. گوگل با این الگوریتم اعلام کرد که موبایل فرندلی بودن سایت‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی به سایت‌ها است و یکی از شرط‌های حضور در صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل موبایل فرندلی بودن  سایت است. برای اطمینان از موبایل فرندلی بودن سایت، گوگل ابزاری به نام Mobile-Friendly Test ارائه کرده است که به شما کمک می‌کند وضعیت بهینه‌سازی سایت خود برای موبایل را بررسی کنید.

صفحات موبایل نسبت به لپ‌تاپ کوچک‌تر هستند و دسترسی به همه قسمت‌ها، توانایی خواندن بخش‌های مختلف و در مجموع بررسی و پیمایش یک سایت در آن‌ها کمی سخت‌تر است. بنابراین اگر سایت شما روی موبایل به‌اندازه کافی خوب نباشد ممکن است مخاطبان بسیاری را از دست بدهید. به دلیل استفاده گسترده افراد از تلفن های همراه، طراحی سایت موبایل فرندلی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. ابتدا فهمیدیم که چرا موبایل فرندلی به طور محوری برای تجربه کاربری موبایل اهمیت دارد و چگونه این مفهوم به بهبود مشارکت کاربران و نرخ ترک کاربران کمک می‌کند. سپس به بررسی راهکارها و روش‌های عملی برای ایجاد وبسایت‌ها و برنامه‌های کاربردی موبایل فرندلی و معرفی ابزار‌های برتر برای بررسی تست موبایل فرندلی پرداختیم. ممکن است پاپ‌آپ‌ها در نسخه های دسکتاپ وب سایت ها عملکرد خوبی داشته باشند، اما در دستگاه های تلفن همراه رضایت کاربران را کاهش می‌دهند؛ زیرا مشاهدهٔ پاپ‌آپ‌ها در صفحه‌های کوچک‌ سخت‌تر است.

نرخ پرش بالا به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می دهد که سایت شما برای پاسخ به پرسش کاربران مرتبط و کافی نبوده و باید در لیست رتبه بندی برای آن پرسش به رتبه های پایین تر برود. نرخ کلیک نشان دهنده نسبت افرادی است که از مجموع سایت های نمایش داده شده در صفحه جستجو، روی لینک سایت شما کلیک می کنند. URL تلفن همراه معمولاً به صورت “m.website.com” یا “website.com/mobile” ظاهر می شود. وقتی کاربران از طریق URL تلفن همراه وارد سایت شما می شوند، نسخه ای از سایت شما را می بینند که برای دستگاه های تلفن همراه سازگار شده است. اگر می خواهید از پنجره های پاپ آپ در سایت خود استفاده کنید، مراقب نحوه استفاده از آنها باشید.

از فریم‌ ورک ‌های محبوبی مانند Bootstrap استفاده کنید که قالب ‌های واکنش ‌گرا را به راحتی پیاده‌ سازی می‌ کنند. تا به امروز این بروزرسانی احتمالاً روان‌ترین و موفق‌ترین عرضه‌ای بود که گوگل در مورد بروزرسانی‌های الگوریتم خود انجام داده است. باید بگوییم خیر؛ این‌ها تنها تغییراتی جزئی در همان نسخه‌ی اولیه Mobilegeddon است. با دانشی که ما در اختیار شما قرار می دهیم هر کسی می تواند یک دیجیتال مارکتر شود.

اگرچه این روش نیز مزایای خود را دارد، اما هزینه‌ها و زمان زیادی را می‌طلبد. علاوه بر این، بسیاری از کاربران تمایلی به نصب برنامه‌های جدید روی گوشی‌های خود ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق مرورگر، به سایت شما دسترسی پیدا کنند. از این رو، طراحی سایت موبایل فرندلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های شما و افزایش رضایت کاربران کمک کند. محتوای تولیدشده برای سایت‌های موبایل فرندلی باید با نسخه دسکتاپ متفاوت باشد. کاربران گوشی‌های هوشمند تمایل دارند به‌سرعت به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

طراحی سایت باید متناسب با فعالیت معمولی کاربر در آن دستگاه باشد، که معمولاً نیاز به استفاده از یک طراحی جداگانه از نسخه دسکتاپ شما دارد. دیجیتال مارکتینگ برای همه مشاغل، کوچک و بزرگ، مورد توجه عمده ای قرار گرفته است. تعداد کمی از جنبه های بازاریابی دیجیتال به همان اندازه هدایت ترافیک به وب سایت و صفحات اصلی شما اهمیت دارد. با این اوصاف عناصر کمی از گرفتن کلیک های جدید رتبه بندی خوبی در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر مهم می گیرند. با بهینه سازی وب سایت ها و محتوا ، مشاغل می توانند صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) خود را بهبود ببخشند. این مورد به عنوان یک استراتژی جستجوی ارگانیک شناخته شده است و می تواند به ویژه مؤثر باشد.

یکی از تفاوت‌های اساسی طراحی برای موبایل و دسکتاپ، نحوه تعامل کاربران است. در موبایل، کاربران از انگشت خود برای کلیک و جا به ‌جایی استفاده می‌ کنند، بنابراین عناصر طراحی باید برای لمس بهینه شوند. Webano با ارائه طراحی لمسی حرفه ‌ای، تجربه کاربری روان و جذابی را برای کاربران موبایل ایجاد می‌ کند. قالب‌های سازگار با موبایل شامل فونت‌هایی می‌شوند که خواندن آن‌ها برای کاربران تلفن همراه آسان است، اما ممکن است بخواهید کمی با فونت‌ها بازی کنید، به‌خصوص اگر لوگویی دارید که از نوع خاصی استفاده می‌کند. بدون آن، کاربر گوشی هوشمند یا تبلتی که از سایت شما بازدید می‌کند، نسخه کوچک شده سایت دسکتاپ شما را می بیند، به این معنی که برای یافتن هر چیزی باید به صورت عمودی و افقی اسکرول کند. از 21 آوریل 2015، گوگل شروع به اولویت دادن به سایت‌های بهینه شده برای تلفن همراه در نتایج جستجوی تلفن همراه کرد.

شاید این سوال برایتان به‌وجود بیاید که اگر یک سایت متناسب با موبایل طراحی نشود، چگونه به نظر می‌رسد. تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید یکی از آن‌ها متناسب با موبایل طراحی شده و دیگری همان نسخهٔ کامپیوتر را برای موبایل بارگذاری می‌کند. برای ترکیب موثر سئو و UX مبتدی، باید بدانید که هر کدام به طور مستقل و همچنین در کنار هم چگونه عمل می کنند. سئو دیدگاه مثبت را نسبت به سایت افزایش می دهد، در حالی که تجربه کاربری تعامل و رضایت کاربر را بهینه می کند. این اصل نه تنها برای وب سایت ها بلکه برای تمامی موارد برندینگ و بازاریابی نیز صادق است.

وجود منوها و مسیرهای واضح به تجربه کاربری رضایت بخش کمک کرده و نرخ پرش را کاهش می دهد. برای بهبود سئو و تجربه کاربری (UX)، باید در مورد چگونگی ساختاردهی و اولویت بندی محتوای خود هوشمندانه تصمیم بگیرید. این نکات اساسی می‌توانند پایه‌ای برای ایجاد یک طراحی موبایل فرندلی و بهینه باشند که به راحتی در دستگاه‌های مختلف قابل دسترسی است. کاربران موبایل معمولاً از صفحه لمسی برای تعامل با سایت استفاده می کنند. بنابراین، باید طراحی سایت شما به گونه ای باشد که به راحتی با انگشتان قابل استفاده باشد. بهترین بخش این است که شما مجبور نیستید هر صفحه را در دستگاه تلفن همراه خود بارگذاری کنید تا بتوانید از قابلیت ریسپانسیو بودن سایت خود مطلع شوید.

در غیر فعال کردن دکمه های ارسال نیز دقت کنید تا از ارسال اشتباه اطلاعات توسط کاربران جلوگیری شود. ابزار سرچ کنسول (Search Console) از سوی گوگل ارائه می‌شود و به وبمستران و مدیران وبسایت کمک می‌کند تا عملکرد و حضور وبسایت خود در نتایج جستجوی گوگل را مدیریت کنند. در بخش “تجربه کاربری در موبایل” از ابزار سرچ کنسول، شما می‌توانید اطلاعاتی درباره نسخه موبایل وب سایت خود کسب کنید. ابزار لایت‌هاوس (Lighthouse) یک ابزار اوپن سورس توسعه داده شده توسط گوگل است که برای ارزیابی و سنجش عملکرد سایت‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از لایت‌هاوس، شما می‌توانید سایت خود را برای عواملی همچون عملکرد، دسترسی‌پذیری، روش‌های بهتر، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و نرم‌افزارهای وب پیشرفته بررسی کنید. مدت زمان بارگیری، طراحی، اندازه فونت، اپلیکیشن تلفن همراه و تولید محتوای متنی مفیدی که سئوی خوبی دارد، همه در تقویت رتبه شما نقش دارند.

کاربران می خواهند به سرعت محتوایی را پیدا کنند که با جستجوی آنها همخوانی داشته باشد. قبل از اینکه راجع به ابزار مهم اندازه‌گیری میزان موبایل فرندلی سایت بگوییم و معرفی‌اش کنیم، بهتر است راجع به 3 فاکتور مهم بگوییم. اگر از ما بپرسید که برای ساخت صفحات وبسایت‌تان برای موبایل فرندلی بودن، به چه چیزهایی باید توجه کرد، ما به شما 3 نکته می‌گوییم. از google-Mobile Friendly Test استفاده کنید تا ببینید وب سایت شما برای مشاهده و استفاده موبایل چقدر بهینه شده است. می توانید یک صفحه را در سایت یا چندین صفحه وب آزمایش کنید و ببینید که گوگل دقیقاً چگونه صفحات را هنگام تعیین نتایج جستجو نشان می دهد.

همانطور که کار می کنید، باید به آزمایش ادامه دهید تا ببینید آیا پیشرفت می کنید یا خیر. اگر سایت موبایل شما بهینه شده است، باید به گوگل اطلاع دهید تا سایت شما بررسی و ایندکس شود. راه های مختلفی برای بهبود سایت شما وجود دارد تا برای کاربران موبایل در دسترس باشد. با طراحی ریسپانسیو، سایت شما بر روی یک URL زندگی می کند، که درک و فهرست آن را برای گوگل آسان تر می کند. خوشبختانه، گوگل یک راهنمای شروع عالی برای کمک به بهبود سایت تلفن همراه خود دارد.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/